Пам'ятне Місце Першої Лінії Електричного Трамваю В Києві 1892

Володимирський узвіз

Рейковий міський транспорт у Києві запроваджено 20 липня 1891. Спершу тяга була кінна, пізніше - парова. У ході експлуатації виявилося, що в умовах складного рельєфу міста ця тя­га непридатна. Міська управа прийня­ла пропозицію і схвалила проект вітчизняного інженера генерал-майора А.Струве - застосувати електричну тягу. Для першого маршруту обрали са­ме лінію по Олександрівському узвозу (тепер Володимирський узвіз) - «від церкви Різдва на Подолі до Європей­ського готелю на Царському майдані» (тепер, відповідно, - площі Поштова та Європейська). Технічним керівни­ком будівництва трамваю був інж. В. Первенко.

Рух електричного трамваю розпочався 1 червня 1892. Він був перший в Україні й усій Російській імперії та другий в Європі, після Берліна. Парова тягова підстанція розташовувалася по­ряд - під Олександрівським узвозом, біля пл. Поштової (Набережне шосе, 2). Електричний рейковий транспорт у Києві швидко розвивався. 1913 про­тяжність колій трамваю в однолінійно­му вимірі становила вже 172,1 км, парк складався з 224 вагонів, обсяг переве­зень досяг 64,8 млн. пасажирів. 1978 колії на Володимирському узвозі демонтовано [980].

Пам'ятний знак першій лінії електричного трамваю в Києві, 1992 (мист.). На стику Володимирського узвозу і пл. Поштової. Автори - ск. Ю. Кисельов, арх. В.Собцов. Роз­міри: скульптура - 1,6 х 2,0 х 0,5 м, вис. постаменту - 3,1 м. Пам'ятний знак піднято на невисокий (три гранітні сходинки) подіум, відо­кремлений від тротуару парапетом ла­маної конфігурації. На гранчастому стовпі з сірого граніту під бучарду закріплено консольно сюжетну бага­тофігурну композицію з бронзи, побу­довану за принципами горельєфа з еле­ментами круглої скульптури. Зображе­но в енергійному ракурсі вагон старо­винного трамваю з пасажирами, які розмістилися всередині та стоять на підніжці. Реалістичність відтворення, ретельно пророблені деталі надають скульптурі художньої переконливості. На нахиленій до глядача площині, яка виступає умовним продовженням зоб­ражених на ній трамвайних колій, викарбувано анотаційний напис.