Набережна Дніпра

НАБЕРЕЖНА ДНІПРА, серед.19 - 20 ст. (архіт., містобуд.). Уздовж Набережного шосе. Пролягає від пл. Поштової до моста ім. Є. Патона правим узбережжям Дніпра, з'єднує історичні місцевості Поділ та Видубичі. До набережної прилягає Подільський узвіз, Неводницький парк. З боку По­долу є продовженням вул. Набережно- Хрещатицької.

Початковий відрізок Набережного шо­се як стаціонарної проїзної магістралі впорядкований у 1840—50-і рр. для сполучення Подолу зі збудованим 1853 Миколаївським (Ланцюговим) мостом, що існував поблизу теперішнього мос­та Метро. 1850 вперше зафіксовано на­зву «Набережне шосе». До кін. 19 ст. воно поступово набуло сучасної дов­жини.  а набережній 1849—53 споруджена Подільська брама Київської фортеці, яка прикривала підступи до Ланцюгового моста. У кін. 19 ст. забудована дрібними промисловими, торговельни­ми і складськими спорудами. Тут про­ходила залізнична колія, що сполучала Поділ з Дарницею.

Після перенесення столиці УСРР з Харкова до Києва і пов'язаною з цим реконструкцією старих районів міста у 1934—36 було проведено конкурс на найкращий проект нової набережної Дніпра. Протягом 1936—38 споруджено першу чергу набережної між пл. Пош­товою і мостом ім. Є. Бош (колишній Ланцюговий). Керівник проекту — арх. В. Беспалий, консультант — цивільний інж. В. Осьмак. Науковими і технічни­ми консультантами робіт були вчені М. Герсеванов, В. Келдиш. Конструктивною основою нової набе­режної Дніпра є підпірна стіна, що має водночас архітектурно-мистецьку й інженерно-будівельну цінність. Її було зведено з природного каменю на де­рев'яних палях (бл. 8,5 тис. шт.). Утилітарно необхідними і водночас ес­тетично привабливими є двобічні па­радні сходи, що ведуть від проїзної та пішохідної частин набережної до води й завершуються огорожею з гранітних стовпів і чавунних ґрат. Цікавим еле­ментом набережної є нижній майдан­чик безпосередньо біля води — своє­рідний подіум цієї пам'ятки містобуду­вання й однієї з популярних рекре­аційних зон Києва.

Друга черга підпірної стіни (між мос­том Метро і Неводницьким парком) споруджена на поч. 1950-х рр. одночас­но з реконструкцією проїзної частини. У цей час розібрано Подільську браму, що стояла поперек Набережного шосе поблизу Паркового моста, укладено ас­фальтове покриття. Підпірна стіна зве­дена в інших, порівняно з попередніми, конструктивних формах, із застосуван­ням збірних залізобетонних конструкцій. Останню реконструкцію Набе­режного шосе здійснено у 1980-і рр., під час якої воно було перетворено на сучасну швидкісну магістраль, споруд­жено транспортну розв'язку на пере­тині з Дніпровським узвозом.

На набережній розташовані річковий вокзал, пристані річкових трамваїв, станція метрополітену «Дніпро»; на лівий берег від неї ведуть міст Метро і міст ім. Є. Патона, на о. Труханів — Пар­ковий міст [924]. 

Фотогалерея

Київський метрополітен – Станція Дніпро

Набережна Дніпра