Пам'ятне Місце Першої Лінії Електричного Трамваю В Києві 1892
Рейковий міський транспорт у Києві запроваджено 20 липня 1891. Спершу тяга була кінна, пізніше - парова. У ході експлуатації виявилося, що в умовах складного рельєфу міста ця тяга непридатна. Міська управа прийняла пропозицію і схвалила проект вітчизняного інженера генерал-майора А.Струве - застосувати електричну тягу. Для першого маршруту обрали саме лінію по Олександрівському узвозу (тепер Володимирський узвіз) - «від церкви Різдва на Подолі до Європейського готелю на Царському майдані» (тепер, відповідно, - площі Поштова та Європейська). Технічним керівником будівництва трамваю був інж. В. Первенко.
Рух електричного трамваю розпочався 1 червня 1892. Він був перший в Україні й усій Російській імперії та другий в Європі, після Берліна. Парова тягова підстанція розташовувалася поряд - під Олександрівським узвозом, біля пл. Поштової (Набережне шосе, 2). Електричний рейковий транспорт у Києві швидко розвивався. 1913 протяжність колій трамваю в однолінійному вимірі становила вже 172,1 км, парк складався з 224 вагонів, обсяг перевезень досяг 64,8 млн. пасажирів. 1978 колії на Володимирському узвозі демонтовано [980].
Пам'ятний знак першій лінії електричного трамваю в Києві, 1992 (мист.). На стику Володимирського узвозу і пл. Поштової. Автори - ск. Ю. Кисельов, арх. В.Собцов. Розміри: скульптура - 1,6 х 2,0 х 0,5 м, вис. постаменту - 3,1 м. Пам'ятний знак піднято на невисокий (три гранітні сходинки) подіум, відокремлений від тротуару парапетом ламаної конфігурації. На гранчастому стовпі з сірого граніту під бучарду закріплено консольно сюжетну багатофігурну композицію з бронзи, побудовану за принципами горельєфа з елементами круглої скульптури. Зображено в енергійному ракурсі вагон старовинного трамваю з пасажирами, які розмістилися всередині та стоять на підніжці. Реалістичність відтворення, ретельно пророблені деталі надають скульптурі художньої переконливості. На нахиленій до глядача площині, яка виступає умовним продовженням зображених на ній трамвайних колій, викарбувано анотаційний напис.
Також на цій вулиці
-
Київська фортеця – Підпірна нижня стіна
Набережне шосе
-
Міст Метро
Набережне шосе
-
Міст Пішохідний на о. Труханів
Набережне шосе
-
Центральна електрична станція Київської міської залізниці, 1901-03, 1907-08
Набережне шосе, 2
-
Київський водогін
Набережне шосе, 8
-
Пам'ятне Місце Наведення Понтонного Моста Через Дніпро 1943
Набережне шосе. Ліворуч від моста Метро