Воскресенська церква, кін. 17—19 ст.

Січневого пов­стання, 27

Первісно храм був триапсидним, до середньої гранчастої прилягали дві нижчі, напівкруглі апсиди. Високий світловий підбанник увінчувала баро­кова баня з глухим ліхтарем і маків­кою. Просторова композиція будівлі була симетричною; північний, східний і південний фасади архітектурно рівно­цінні з простими площинами. Високо розміщені вікна видовжених пропор­цій надавали споруді характерного для доби козацького відродження оборон­ного вигляду. На західному фасаді, декорованому віконними лиштвами й нішами, був невисокий тамбур з три­кутним фронтоном. До 1786 належала Лаврі, пізніше перейшла до єпархіаль­ного підпорядкування.

1860—62 за проектом військового інж. Духоніна до західного фасаду при­будовано трапезну й дзвіницю. Керу­вав будівництвом арх. П. Спарро. При цьому було втрачено «усефасадність» пам'ятки, стрункість її пропорцій. Домінуючою у загальній композиції храму з боку площі стала триярусна дзвіниця з високою банею, яка мала дев'ять дзвонів. Щоб знову перенести головний акцент споруди на церкву, за проектом арх. Грейфана 1867 її зробили п'ятибанною. Надбудова чо­тирьох бань остаточно спотворила первісне стилістичне вирішення спо­руди. 1884 після пожежі бляшану по­крівлю розібрано, того ж року церкву відновлено в однобанному варіанті за проектом арх. В. Ніколаєва, під керівництвом київського підрядчика Ф. Альошина. Живописними роботами керував майстер П. Маликов. 1890 за проектом інж. О. Середи розібрано хори, усунуто вівтарні престоли, ліво­руч у вівтарі упорядковано жертов­ник, весь храм перетворено на теплий. У 2-й пол. 19 ст. значно змінився не тільки вигляд церкви, але й усієї садиби. 1860—80 ділянку обнесено цег­ляними мурами, при яких влаштовано будинки для почту, священика, без­коштовні приміщення для прочан, свічні та іконні крамниці. 1906 за проектом військового інж. Жолтухіна ка­меняр Жолтунов і слюсар Морочинський встановили цегляну браму з ві­зерунчастими металевими стулками. Значні ремонтно-реставраційні робо­ти проведено 1978—85 за проектом архітекторів І. Малакової та В. Отченашка: відновлено фрагменти фасадів церкви й дзвіниці, первісну форму цоколю, завершення дзвіниці. В ін­тер'єрі додатково з'явився дерев'яний тамбур біля вхідних дверей. 1985—86 під час консервації олійного живопису кін. 19 ст. бригадою художника-реставратора О. Аісаневича відкрито давніші шари настінного розпису.

Церква однобанна, хрещата у плані, з бічними вівтарями. Біля північної і південної стін храму у 19 ст. при­будовані приміщення ризниці й бібліо­теки. Споруда зберігає характерні риси самобутньої української архітек­тури рубежу 17—18 ст.

Тепер — діючий храм [384).

 

Також на цій вулиці