Церква преподобного Антонія Печерського, 16—19 ст.
Влаштована в ім'я засновника монастиря. Найраніша відома згадка про храм міститься в записках австрійського дипломата Е. Лясоти 1594, де він згадує «задній вівтар», в якому щосуботи служили обідню. Проте можливо, що малася на увазі лише ікона над місцем поховання преп. Антонія. За часів Е. Лясоти церква була вже збудована, ікона преп. Антонія містилася не на теперішньому місці, а значно глибше, в печерній галереї. Це підтверджується старими планами печер 1661 і 1703 та даними археологічних досліджень 1980-х рр. Афанасій (Кальнофойський) вказав у своєму творі «Тератургіма» (1638), що церква в ім'я преподобного Антонія «...від побожних законників, що жили незадовго перед нами, ...витесана». На планах «Тератургіми» видно досить розвинений об'єм підземного храму, який з часом набув виразної тридільності, характерної для печерних храмів Лаври. Наступний етап розвитку архітектурних форм церкви представлений на карті «Києво-Печерського патерика» (1661), де добре виявлено основні риси об'ємно-просторової композиції храму, що, змінюючись з часом в розмірах і деталях, залишалася в цілому визначальною. Планувальна вісь храму, як і в більшості інших підземних церков, під прямим кутом перетинає Печерну вулицю. На східному її боці розташовані вівтарна частина і нава, відділені одна від одної півкруглими виступами. Церкву прикрашав не іконостас, а лише одна ікона преп. Антонія, зображеного на повний зріст. Вівтарна частина видовжувалася на північ і сполучалася коридором з обхідною вулицею. Із заходу, через вулицю, навпроти основного приміщення церкви, розташовувалася келія, що дістала назву келії Антонія Печерського, об'єм якої становив притвор-нартекс тридільного печерного храму. На плані 1703 простір храму позбавлений внутрішнього поділу, показаний з округлою вівтарною частиною, якій, вірогідно, відповідає коробове склепіння приміщення. Нартекс, що набув чіткої форми квадрата, вузьким звивистим коридором сполучено з вівтарем іншої підземної церкви — в ім'я преподобного Варлаама Печерського, збудованої 1691. Згодом між келією Антонія і церквою преподобного Варлаама виникла низка об'єднувальних просторових об'ємів та коридорів. Зокрема, з південного боку келії-нартекса, окрім коридору між ним та церквою преподобного Варлаама, було прокладено діагональний хід, який додатково єднав нартекс з печерною галереєю (нині цей хід замуровано). План краєзнавця М. Закревського (1868) засвідчив наступний якісний етап у розвитку структури храму, після чого його архітектурна основа вже не зазнавала істотних змін. 1972 частково відреставровано іконостас. 1976—80 проведено ремонтно-реставраційні роботи в храмі. Виконавець — УСНРВУ при Держбуді УРСР. Керівник — арх. Г. Сапожникова.
Церква являє собою видовжений по осі захід—схід об'єм з хрещатою в плані вівтарною частиною, перекритий коробовим склепінням незначної кривизни. Склепіння підтримують дві мармурові колони від передвівтарної перепони собору Успіння Пресвятої Богородиці, перенесені у печери після пожежі 1718. Більші глибина й розміри ніш з південного боку надають просторовій композиції церкви дещо асиметричного характеру. Підлогу вимощено чавунними плитами (1760-і рр.).
Двоярусний, мідний позолочений іконостас зроблений 1813 українськими золотарями З. і Ю. Бризгуновими. Конструктивно й стилістично він подібний до іконостасів, створених відомим майстром-золотарем Ф. Коробкіним (Коробкою), але значно скромніший і композиційно менш виразний. Це визначається, насамперед, спрощеною лінією півкруглого фронтону, підігнаного під майже пласке склепіння. Декор мінімальний, складається зі скромного класицистичного облямування ікон й овальних вінків, розташованих між нижнім і верхнім рядом образів. Серед ікон верхнього ярусу — образи св. Іларіона — митрополита Київського, Богоматері Одигітрії, Христа й успіння преп. Антонія, які є характерними зразками лаврського іконопису поч. 19 ст. Олійний живопис на мідній основі зберігся не повністю, має численні втрати й осипи, що ускладнює його сприйняття. У нижньому ярусі — ікони, присвячені вибору місця для собору Успіння Пресвятої Богородиці: «Знамення через вогонь» (композиція за гравюрою Л. Тарасевича) та «Знамення через росу» (являє собою досить узагальнене зображення), а також «Пророк Ісайя і пророк Мойсей зі скрижалями», «Преп. Антоній (Антипа) в дорозі до Святої гори». Ікони цього ярусу не мають значних ушкоджень. Первісні царські врата іконостаса втрачено.
Сучасні ажурні, різьблені з дерева і позолочені врата є пізнішими. Стилістично вони подібні до царських врат церкви Введення у храм Пресвятої Богородиці на Ближніх печерах і можуть бути датовані серед. або 2-ю пол. 19 ст. Композиції шести овальних медальйонів царських врат із зображеннями сцени «Благовіщення» та євангелістів також не автентичні й мають напівпрофесійний характер. Близкість до келії й місця поховання Антонія надає особливої духовної наповненості суворому лаконізму форм церкви і посилює відчуття безпосереднього зв'язку з образом одного із засновників Києво-Печерської лаври.
В аркасоліях церкви встановлено раки з мощами Іоанна Постника і Прохора Лободника (Лебідника) [1477].
- Антоній ,
- Антоній Печерський ,
- Афанасій (Кальнофойський) ,
- Коробкін Ф. М. ,
- Лясота Е. ,
- Сапожников Г. ,
- Тарасевич Л.
Також на цій вулиці
-
Верхня територія Лаври, 11–20 ст.
Січневого повстання
-
Ближні печери, 11—20 ст.
Січневого повстання
-
Гостиний двір, 19—20 ст.
Січневого повстання
-
Споруди за мурами монастиря
Січневого повстання
-
Дальні печери, 11—12 ст.
Січневого повстання
-
Брама в'їзна, 1840-і рр.
Січневого повстання
-
Брама нижня на в'їзді до Ближніх і Дальніх печер, 1852-53
Січневого повстання
-
Галерея з входом в Антонієві (Ближні) печери та келіями, 18-19 ст.
Січневого повстання
-
Келії братські 1856—57, в яких проживали Євменій (Хорольський), Кронід (Сакун), Кукша (Величко), Поліхроній (Дубровський)
Січневого повстання
-
Галерея від Ближніх до Дальніх печер, 19 ст.
Січневого повстання
-
Келії (схимницький корпус) 1840, в яких проживали Валерій (Устименко), Нестор (Тугай)
Січневого повстання
-
Мур підпірний Д. де Боскета, серед. 18 ст.
Січневого повстання
-
Каплиця над артезіанським колодязем (церква Живоносного джерела), 1914
Січневого повстання
-
Печери Антонієві (Ближні), 11-18 ст.
Січневого повстання
-
Келії братські, 1823
Січневого повстання
-
Келії братські, 1898—99
Січневого повстання
-
Поховання Антонія (Абашидзе) 1942
Січневого повстання
-
Поховання Безака О. П. 1869, Безак Л. І. 1875, каплиця над склепом, поч. 1870-х рр.
Січневого повстання
-
Келії братські, 1830-і рр.
Січневого повстання
-
Келія Антонія Печерського 1062
Січневого повстання
-
Склеп Васильчикова І. І. та Васильчикової К. О., 1870-і рр.
Січневого повстання
-
Церква Введення у храм Пресвятої Богородиці, 11—19 ст.
Січневого повстання
-
Келії братські, 1890
Січневого повстання
-
Поховання Аліпія (Алімпія) Іконописця бл. 1114
Січневого повстання
-
Церква Здвиження Чесного Хреста Господнього 1700—04, 1839, в якій поховані Герцик П. С., митрополити Київські і Галицькі
Січневого повстання
-
Крамниця іконна та книжкова 1870-72, в якій проживав Касперович М. І.
Січневого повстання
-
Пам'ятне місце влаштування Феодосієм Печерським колодязя на Дальніх печерах 11 ст.
Січневого повстання
-
Церква преподобного Варлаама Печерського, 1691—19 ст.
Січневого повстання
-
Пам'ятне місце поховання Антонія Печерського 1073
Січневого повстання
-
Поховання Василія і Феодора преподобномучеників 1098
Січневого повстання
-
Поховання Гімнасія (Новицького) 1848
Січневого повстання
-
Поховання Григорія чудотворця 1093
Січневого повстання
-
Поховання Енгельгардт А. Б. 1835
Січневого повстання
-
Поховання Іллі Муромця бл. 1188
Січневого повстання
-
Поховання Кудашева С. Д. 1862, Кудашевої К. С. 1847, надгробок, 1862
Січневого повстання
-
Поховання Лаврентія затвірника, єпископа Туровського бл. 1194
Січневого повстання
-
Поховання Марка Печерника, гробокопача межа 11—12 ст.
Січневого повстання
-
Поховання Мелетія (Носкова) 1851
Січневого повстання
-
Поховання Миколи Святоші 1143
Січневого повстання
-
Поховання Мойсея Угрина бл. 1043
Січневого повстання
-
Поховання Нестора Літописця бл. 1114
Січневого повстання
-
Поховання Никона Великого, ігумена Печерського 1088 (іст.). На південній ділянці Жилої вулиці. Никон Великий (? — 1088) — ігумен, церковний діяч, один з перших літописців Русі, названий Нестором Літописцем Великим. Один із засновників Києво-Печерського монастиря, перший пресвітер чернечої громади.
Січневого повстання
-
Поховання Нифонта, єпископа Новгородського 1156
Січневого повстання
-
Поховання Павлина (Сороки) 1805
Січневого повстання
-
Поховання Полікарпа, архімандрита Печерського 1182
Січневого повстання
-
Ротонда перед в'їзною брамою на подвір'я Ближніх печер, поч. 19 ст.
Січневого повстання
-
Сторожка, 2-а пол. 19 ст.
Січневого повстання