Церква Благовіщення Пресвятій Богородиці, 11—20 ст.
Присвячена великому двонадесятому християнському святу — сповіщенню архангелом Гавриїлом Пресвятій Діві Марії таїни втілення Бога-Слова («блага звістка» про непорочне зачаття Сина Божого — найважливішої події на шляху спасіння людства). Сповіщення відбулося в галілейському місті Назареті. Свято відзначається 7 квітня.
Щодо часу виникнення церкви існують різні точки зору. На підставі аналізу плану та свідчень письменника і ченця Києво-Печерської лаври Афанасія (Кальнофойського) («Тератургіма», 1638) можна визнати переконливими аргументи на користь датування храму як найдавнішого у Дальніх печерах, заснованого ще на початку історії монастиря — в 11 ст. Одним із таких аргументів є скупчення поховань у локулах, характерних для давньоруського часу, саме навколо цієї церкви. Відомі плани з видань лаврської друкарні дають змогу простежити багатовікову історію церкви. На плані 1638 вона показана як два об'єми: власне церква з півкруглою вівтарною частиною і притвор, з'єднані вузьким коридором. На той час вже існувало два входи. Аналіз співвідношення ширини ходів і розмірів храму доводить, шо він мав досить скромні габарити. Однак, його прикрашав двоярусний іконостас. На плані 1661 притвор показано як звичайний печерний хід з кількома аркасоліями. Аналогічний і план 1703. Помітні зміни відбулися після 1718 під час загальної реконструкції печерних церков. Гравюра 1703 детально показує храмову ікону «Благовіщення Пресвятій Богородиці». Вона мала фігурний кілеподібний верх із вкомпонованими в нього зображеннями: хмар з голубом Святого Духа серед них, нижче — Діви Марії за столом і архангела Гавриїла, трактованими побароковому динамічно. План історика М. Закревського, опублікований 1868, засвідчив значні переробки церкви впродовж 18 — 1-ї пол. 19 ст. її первісний об'єм дорівнює, власне, вівтарній частині після розширення храму. Вузький північний коридор злився з вівтарем, утворивши наву і притвор.
1975—76 в Дальніх печерах, у церкві Благовіщення Пресвятій Богородиці, зокрема, проведено історико-архітектурні дослідження та ремонтно-реставраційні роботи. Виконавець — УСНРВУ при Держбуді УРСР, керівник — арх. І. Малакова.
Церква являє собою видовжений з півночі на південь об'єм, чітко поділений на ширшу вівтарну та вужчу основну частини, перекриті півциркульним склепінням. Крім головного (північного) входу, є ще чотири: два — зі східного боку нави і два — у вівтарі зі сходу (значний об'єм, що веде до північно-східної магістралі) і з заходу. Підлогу вимощено 1826 чавунними плитами, виготовленими у Брянську. Іконостас поч. 18 ст. не зберігся. На поч. 20 ст. влаштовано цегляний тинькований одноярусний іконостас, спрощений за формою та приземкуватий за пропорціями. Ширина й масивність іконостасної стіни відтіняється двома карнизами з сірого мармуру з нескладним рослинним орнаментом. В аркових нішах іконостаса встановлено три мозаїчні ікони: намісні образи Христа і Богоматері та зображення преподобних Антонія і Феодосія Печерських (праворуч), які, однак, не вирізняються високим мистецьким рівнем. На лучковому фронтоні іконостаса — мозаїчне зображення Старозаповітної Трійці. Стилістика мозаїк еклектична. Кольорове вирішення мінорне й тьмяне, з перевагою блідо-золотавих та сірих відтінків. Первісні царські врата втрачено. Сучасні, невеликі за розміром, заповнюють арковий отвір до половини його висоти. На стулках зображено стилізовані під давньоруський іконопис 11 ст. постаті архангела Гавриїла та Діви Марії у сцені Благовіщення, що є найцікавішим з художнього погляду елементом оформлення церкви (написав о. Зенон, 1989).
У храмі збереглися дві ікони, написані олійними фарбами безпосередньо на стіні в пишному ліпленому обрамленні. Ці образи не зовсім узгоджені з сучасним плануванням церкви і є залишками попередньої системи її оздоблення, що склалась у 18 ст. Ліворуч від входу зображена св. Єфросинія Полоцька на повний зріст, на лівому простінку — св. Іоанн воїн (напівпостать) в антикізованому обладунку. На підставі стилістичних особливостей їх можна датувати 2-ю пол. 18 — поч. 19 ст., проте не виключено, що вони мають і більш раннє походження (особливо це стосується образа Іоанна воїна). Ймовірно, ікони були над мощами цих святих, які давно перенесені в інше місце.
Храм — найдавніша унікальна пам'ятка архітектури в комплексі Дальніх печер. У церкві встановлено раки з мощами митрополита Київського Володимира (Богоявленського), митрополита Тобольського і Сибірського Павла (Конюскевича) та архієпископа Новгородського Феофіла [1524].
- Антоній Печерський ,
- Афанасій (Кальнофойський) ,
- Володимир ,
- Малаков Г. В. ,
- Павло (Конюскевич) ,
- Феодосій Печерський ,
- Феофіл
Також на цій вулиці
-
Верхня територія Лаври, 11–20 ст.
Січневого повстання
-
Ближні печери, 11—20 ст.
Січневого повстання
-
Гостиний двір, 19—20 ст.
Січневого повстання
-
Споруди за мурами монастиря
Січневого повстання
-
Дальні печери, 11—12 ст.
Січневого повстання
-
Брама нижня (Печерна, або південна), 1792—95
Січневого повстання
-
Брама східна, 1898
Січневого повстання
-
Будинок іконописних школи й майстерні та ключні 1880—83, в якому містився Музей архітектури Лаврського музею культів та побуту, працювали і проживали відомі діячі культури
Січневого повстання
-
Аптека та новокрилошанський корпус 1902—03, де містилися Музей українських діячів науки та мистецтва, Український театральний музей, працювали відомі діячі науки і культури
Січневого повстання
-
Бібліотека митрополита Флавіана 1908—09, в будинку якої містилася Реставраційна майстерня Всеукраїнського музейного містечка, де працювали Касперович М. І., Кржемінський К. І.
Січневого повстання
-
Брама в'їзна (північна) до господарського двору, 1884
Січневого повстання
-
Будинок намісника Києво-Печерської лаври 17—19 ст., в якому проживали відомі церковні діячі, містилися Лаврська іконописна школа, відділ письма й друку Лаврського музею культів та побуту, працювали і проживали відомі діячі науки та культури
Січневого повстання
-
Будинок півчих митрополичого хору 1902—03, в якому працювали Іадор (Ткаченко), Феогност (Ніколаєнко), містився Музей України (Збірка Потоцького П. П.)
Січневого повстання
-
Будинок митрополита 1727— 1867, в якому проживали відомі церковні та державні діячі, містились управління Лаврського музею культів та побуту і Всеукраїнського музейного містечка, відділ станкового малярства музею, працювали і проживали відомі діячі науки і культури
Січневого повстання
-
Велика лаврська дзвіниця, 1731—45
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Готель 1906–08
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Друкарня 18–19 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Економічний корпус 18-19 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Келії, 18 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Келії крилошан 1720-21, в яких проживав Флавіан (Приходько)
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Келії «майстрові» (старо-крилошанський корпус) 1727-80, 1848
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Келії соборних старців 16-18 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Ківорій водосвятний, 1897
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Лікарня братська 1841-42, 61, де містився відділ нумізматики Лаврського музею культів та побуту
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Мури оборонні верхньої території, 1698–1701, 19 століття
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Келії полатного та шафаря (будинок келаря), 1759—61
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Крамниця іконна, 1902-03
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Мур оборонний, 12-13 століття
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Надгробки Долгорукова Д. І. та Долгорукової Н. Б., 1774
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Крамниця книжкова 1811-12
Січневого повстання
-
Пекарня, келія, книжкова крамниця (Ковнірівський корпус), 17-18 ст.
Січневого повстання
-
Підземні споруди верхньої території Лаври, 11-18 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Кухня Трапезної палати, кінець 17-19 ст.
Січневого повстання
-
Поховання Столипіна П. А. 1911
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Лазня братська, 1887-88
Січневого повстання
-
Поховання Щербаківського Д. М. 1927
Січневого повстання
-
Словолитня, 18—19 ст., з брамою, 1865
Січневого повстання
-
Собор Успіння Пресвятої Богородиці, 11–20 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Льодовня, 1893
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Оранжерея, 1914, 1950-і роки
Січневого повстання
-
Трапезна палата з церквою в ім'я преподобних Антонія та Феодосія Печерських 1893—95, 1902—10, де проживали Варфоломей (Іванов), Володимир (Кобець), Феодосій (Михайлов- ський)
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Майстерня покрівельна (бляшана), середина 19 століття
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Майстерня столярна, 1904
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Майстерня столярна друкарська, кінець 18 – 19
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Мур з брамою біля Великої лаврської дзвіниці, 18 – початок 19 століття
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Мур підпірний тераси з оглядовим майданчиком, 18 століття
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Набиральня та коректорська, 1897-98
Січневого повстання
-
Церква Свято-Троїцька над Святою брамою, 12—18 ст.
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Надгробок Іпсіланті К. О., 1818, 1997. На подвір'ї будинку півчих митрополичого хору
Січневого повстання
-
Свято-Успенська Києво-Печерська Лавра. Палітурня, 1903-04
Січневого повстання
-
Поховання Іскри І. І. та Кочубея В. Л. 1708
Січневого повстання
-
Проскурня нова, 1913
Січневого повстання
-
Церква (трапезна), 12 ст.
Січневого повстання