Житловий будинок композиторів, 1955-56
У 1880-х рр. на ній розташовувалися: змішаний двоповерховий будинок по фронту вулиці; господарські будівлі на межі з садибою № 18; великий сад, а також вільна після знесення старої забудови ділянка на розі з пров. Михайлівським. У кін. 1880-х рр. ділянку з будівлями придбав дійсний статський радник Є. Афанасьєв. 1888 на його замовлення на межі з садибою № 18 зведено ще один триповерховий цегляний будинок за проектом арх. В. Ніколаєва. Пізніше тут упродовж багатьох років розташовувався готель «Софія», де зупинявся письменник О. Купрін. У кін. 19 ст. господарями садиби стали спадкоємці чиновника Є. Афанасьєва, які невдовзі продали її С. Нехаєвській (остання власниця садиби).
Житловий будинок композиторів запроектував 1940 арх. М. Холостенко. Підготовка будівельних робіт тривала і 1941. На засіданні техніко-експертної архітектурної ради 24 січня 1941 розглядалося питання про затвердження технічного проекту будинку. Рада визнала об’ємно-планувальне вирішення споруди цікавим і в цілому схвалила проект. Водночас були зроблені зауваження щодо планування й оформлення екстер’єру. У зв’язку з початком Великої Вітчизняної війни 1941-45 проект залишився не здійсненим.
1953 новий ескізний проект на основі типових житлових секцій «Київпроекту» виконав архітектор цього інституту Й. Кривоглаз. На першому поверсі було запроектовано дитячий садок на 25 місць і майстерню для переписування нот.
Під час розгляду проекту автору були поставлені досить жорсткі умови, одна з яких – спростити оформлення фасадів – невдовзі набула форм закону, втілившись в урядовій постанові від 4 листопада 1955 «Про усунення надмірностей у проектуванні й будівництві».
Навесні 1956 в проектне завдання внесено корективи. Згідно з проектом, між основним об’ємом будинку № 16 та будинком № 18 мала бути зроблена вставка – тераса з пласким дахом. У нижній частині вставки розташовувався проїзд у двір. Було вирішено: замість тераси влаштувати житлову квартиру та відмовитися від усіх декоративних елементів у цій частині споруди (балюстрад, картушів, кесонового склепіння тощо). Під час будівництва зазнав змін і основний об’єм будинку – майже всі декоративні деталі було спрощено, замість передбаченого в проекті рожевого граніту використано темно-сірий. П’ятиповерховий на високому нежитловому цоколі, рустованому брилами граніту, цегляний. У плані наближений до Г-подібного. Двосекційний. Чоловий фасад, орієнтований на вул. Софійську, має композицію, що ґрунтується на чіткому ритмі однакових за формою та розмірами віконних прорізів. Фасад з боку пров. Михайлівського біля торця має ризаліт з лоджіями. Горизонтальне членування підкреслено карнизами над третім та п’ятим поверхами, вертикальне – балконами. Вуличні фасади завершено карнизом великого виносу. Основними пластичними елементами дворового фасаду є два масивні гранчасті ризаліти, що порушують статику великомірної стіни. На площинах фасадів розташовано балкони. Завершує фасад широка смуга змодельованого в цеглі декору, що надає йому особливого колориту.
Будинок формує ріг вул. Софійської та пров. Михайлівського, є важливим містобудівним акцентом у забудові двох міських вулиць.
У будинку проживали відомі діячі культури.
1957-93 у квартирі № 29 на третьому поверсі у правому крилі будинку – Домінчен Климентій Якович (1907-93) – композитор, диригент, народний артист УРСР (з 1973). У ці роки працював над балетами «Снігуронька» (1965), «Про що співала трембіта» (1970), «Лісоруби» (1975); ораторіями «Труд і Мир» (1959), «Салют, Перемого!» (1985); кантатами «Вольний син і вольна мати» (1964), «Переможці» (1983); симфонічними, естрадними, хоровими, вокальними творами; створив музику до театральних вистав і кінофільмів. Відзначений Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1986).
1956-83 у квартирі №33 на четвертому поверсі – Зноско-Боровський Олександр Федорович (1908-83) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1979). Написав численні симфонічні та вокально-симфонічні твори, концерти для віолончелі (1969), гобоя (1971), флейти (1973), валторни (1976), квартет (1977) та ін., автор праць з музикознавства.
1956-86 у квартирі № 37 на п’ятому поверсі – Зубцов Євген Микитович (1920-86) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1979). У 1954- 59 – керівник Республіканського естрадного оркестру. Написав музику до балету «Вогонь і крила» (1978), вокально-симфонічні, симфонічні концерти для різних інструментів з оркестром, п’єси для естрадного оркестру, хори, пісні, музику до кіно- і телефільмів, театральних і радіовистав.
1957-97 у квартирі № 18 на п’ятому поверсі – Коломієць Анатолій Панасович (1918-97) – композитор, педагог, заслужений діяч мистецтв України (з 1994). По закінченні 1951 аспірантури при Київській консерваторії (учень Л. Ревуцького) викладав у ній, з 1971 – професор. У роки проживання в цьому будинку створив музику до балету «Улянка» (1959), кантату до 200-річчя
І. Котляревського (1969), хор «Моя любов» (1966), «Українську сонату» для скрипки і фортепіано (1994). Автор обробок народних пісень та інших творів.
1957-89 у квартирі № 36 на четвертому поверсі у правому крилі будинку – Майборода Платон Іларіонович (1918- 89) – композитор, народний артист
УРСР (з 1968) і СРСР (з 1979). Брат композитора Г. Майбороди. Автор вокально-симфонічних творів, зокрема поеми «Тополя» (1966, за Т. Шевченком), кантати «Полтава» (1974), створив думи «Кров людська – не водиця»
(1960) , «Партизанська дума» (1963), хори. Написав багато широко відомих ліричних пісень на вірші А. Малишка, Т. Масенка, М. Нагнибіди, О. Ющенка, серед яких: «Рідна мати моя» («Пісня про рушник», 1959), «Пісня про козацькі могили» (1962), вальс «Дніпрові хвилі» (1963), «Моя стежина» (1970), «Рідна земле моя» (1973). У цей час написав музику до драматичних вистав і кінофільмів – «Далеке і близьке» (1957), «Гроза над полями» (1958), «Літа молодії» (1959), «Дмитро Горицвіт»
(1961) , «Абітурієнтка» (1973), «Прості турботи» (1974), «Прощайте, фараони» (1975), «Дипломати мимоволі» (1977). Автор збірки «Українські народні пісні в записах Платона Майбороди» (1986). Відзначений Державною премією
СРСР (1950), Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1962).
1956-73 у квартирі № 6 на третьому поверсі – Поляков Петро Андріанович (1907-73) – композитор, диригент, заслужений артист УРСР (з 1946). У 1956-62 – головний диригент Київського театру музичної комедії, 1951 – 58 – викладач Київської консерваторії. Написав музичні комедії «Кого я кохаю» (1959), «Не заважайте нам любити» (1960), симфонічні, вокально-симфонічні твори, романси, музику до театральних і радіовистав.
1956-77 у квартирі № 8 на третьому поверсі у правому крилі будинку, пізніше в квартирі № 25 на першому поверсі у лівому крилі – Ревуцький Лев Миколайович (1889-1977) – композитор і педагог, музичний та громадський діяч, народний артист СРСР (з 1944), акад. АН УРСР (з 1957), Герой Соціалістичної Праці (1969). В ці роки працював над відновленням і редагуванням своїх ранніх творів та творів інших авторів, насамперед М. Лисенка. Здійснив оркестрування своєї вокальної поеми «Хустина», за спогадами відтворив першу частину 1-ї симфонії, відредагував фортепіанний концерт фа-мажор, низку інших творів. Як професор та керівник кафедри композиції Київської консерваторії багато уваги приділяв вихованню кадрів музикантів. Серед його учнів – композитори В. Гомоляка, М. Дремлюга, Г. Жуковський, В. Кирейко, Г. та П. Майбороди, А. Філіпенко. Член учених рад Київської консерваторії й Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР. Брав участь у редагуванні Української Радянської Енциклопедії, підготовці академічного видання творів М. Лисенка. Відзначений Державною премією СРСР (1941), Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1966).
1956-62 у квартирі № 22 на шостому поверсі – Свєчников Анатолій Григорович (1908-62) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1954).
1944-61 викладав у Київській консерваторів. В цей час написав музику до балету «Ніч перед Різдвом» (1959), інструментально-вокальні твори, здійснив обробки народних пісень.
1956-83 у квартирі № 42 – Сєчкін Віталій Васильович (1927-88) – піаніст, композитор, заслужений артист УРСР (з 1960). З 1955 викладав у Київській консерваторії (з 1978 – професор). З 1984 – у Молдавській консерваторів. Написав концерт для фортепіано з оркестром (1962), дві сонати для фортепіано, дві сонати для скрипки (1969, 1970), три поеми (1966-69), скерцо (1973), мініатюри для фортепіано, віолончелі, скрипки, хори, романс «Моя надія – Україна» (1963).
1977 на фасаді будинку з боку вул. Софійської встановлено меморіальну дошку Л. Ревуцькому (ск. О. Ковальов, арх. С. Миргородський). Являє собою оригінальну архітектурно-скульптурну композицію. Відлитий з бронзи горельєфний портрет композитора немов виростає із заокругленої форми тла (діам. – 1,2 м). Розміщений в арковій ніші (вис. – 2,6 м, шир. – 1,9 м), влаштованій на місці одного з вікон першого поверху. Під портретом Л. Ревуцького, зображеного гранично зосередженим, зануреним у творчу роботу, в нижній частині ніші розташована пластично-декоративно трактована бронзова стрічка (шир. – 0,4 м, довж. – 2 м) з написом. Бронзові компоненти врівноважено співвідносяться між собою і гармонійно узгоджуються з архітектурними формами. Меморіальний знак вирізняється мистецькою довершеністю й органічним зв’язком з архітектурою будинку. Декоративно вирішене теракотове облямування ніші-арки перегукується з орнаментально-декоративною теракотовою вставкою із зображенням ліри над вікном другого поверху по осі ніші, а також з теракотовими карнизами, які проходять над третім і п’ятим поверхами. Меморіальна композиція є своєрідним ідейно-художнім акцентом фасаду будинку.
1992 на фасаді будинку з боку пров. Михайлівського відкрито бронзову меморіальну дошку з барельєфним портретом П. Майбороди (ск. М. Білик, арх. А. Чемерис).
2000 на фасаді будинку з боку вул. Софійської встановлено бронзову меморіальну дошку композитору, музикознавцю, педагогу Ольховському Андрію Васильовичу (1899-1969), який жив 1934-43 у будинку, що раніше стояв на цьому місці (ск. В. Луцак). Тепер у цокольному поверсі містяться Музичний фонд і Центр музичної інформації спілки композиторів України, музична майстерня.
- Афанасьєв Є. І. ,
- Білик M. ,
- Гомоляка В. Б. ,
- Домінчен К. Я. ,
- Дремлюга М. В. ,
- Жуковський Г. Л. ,
- Зноско-Боровський О. Ф. ,
- Зубцов Є. М. ,
- Кирейко В. ,
- Ковальов О. ,
- Коломієць А. П. ,
- Котляревський І. П. ,
- Лисенко М. ,
- Луцак В. ,
- Майборода Г. І. ,
- Майборода П. ,
- Малишко А. С. ,
- Масенко Т. ,
- Миргородський С. ,
- Нехаєвський С. ,
- Ольховський А. В. ,
- Поляков П. А. ,
- Ревуцький Л. М. ,
- Свєчников А. Г. ,
- Сєчкін В. В. ,
- Філіпенко А. Д. ,
- Хижняков. М. ,
- Холостенко М. В. ,
- Чемерис А. ,
- Ющенко О.
Також на цій вулиці
-
Комплекс житлових будинків, 1952
Софійська, 1
-
Житловий будинок, 1882
Софійська, 10
-
Житловий будинок, 1879, 1899-1900
Софійська, 17
-
Житловий будинок, 1888-89
Софійська, 18
-
Житловий будинок, 1881
Софійська, 19
-
Адміністративний будинок, 1956-57
Софійська, 2
-
Житловий будинок, 1869-70
Софійська, 20/21
-
Житловий будинок, серед. 19 ст.
Софійська, 23
-
Садиба, кін. 19 – поч. 20 ст.
Софійська, 25-а
-
Садиба кін. 19 ст., в якій містились Оперні, музичні й драматичні курси Медведева М. Ю., проживали Бугова Л. І., Скибицька М. М.
Софійська, 3-б
-
Житловий будинок, 2-а пол. 19 ст.
Софійська, 6
-
Садиба 2-ї пол. 19 – поч. 20 ст., в якій містилася Художньо-реміснича навчальна майстерня друкарської справи
Софійська, 7
-
Особняк Берестовського О., 2-а пол. 19 ст.
Софійська, 9