Садиба 1911—12, в якій прожи­вав Бобрусов М. П.

Саксаганського, 78

На найвіддаленішому з них розташовувалася двоповерхова, у плані П-подібна господарська споруда (вна­слідок реконструкції кін. 1990-х рр. знесена, тильне подвір'я ліквідоване). Перше подвір'я від суміжних садиб відокремлено цегляними мурами. На правому мурі (з боку будинку № 76) збереглися дві аркові ніші, у най­ближчій до флігеля було влаштовано фонтан (тепер не діє).

Головний будинок (№ 78). П'яти­поверховий з напівпідвалом, цегляний, у плані Т-подібний. Перекриття пласкі, дах двосхилий, з бляшаним покриттям. На поперечній осі — парадні й чорні сходи, на лівому фланзі — проїзд на подвір'я. Бічні фасади вирішено у ви­гляді брандмауерів.

Оздоблений у стилі історизм з елемен­тами неоампіру. Симетричний голов­ний фасад виконано у відкритій жовтій цеглі, доповненій тинькуванням і ліп­ленням. Шостий поверх гладенько тинькований, прорізаний арковими вікнами. Інші прорізи прямокутні. Вісь симетрії фасаду виділено суворим пор­талом входу у вигляді стилізованого ан­тичного портика, рядом широких три­стулкових вікон та фільончастим архі­вольтом верхнього центрального вікна. Фасад фланкують розкріповки зі сти­лізованими фронтонами, що здійма­ються над полицею карниза. Текто­нічні гурти, які спадають від фрон­тонів, прикрашено парними рельєфами єгипетських жіночих масок. Вікна тре­тього поверху в розкріповках обрамле­но двоколонними арковими порталами, що складаються з коротких іонічних напівколон на кубічних консолях. Вертикальність членувань підкреслюють два ряди балконів з ажурними ковани­ми ґратами у цілісній з фасадом сти­лістиці. Доповнює декоративне оздоб­лення своєрідний ліплений фриз між фрамугами вікон другого поверху, що включає мотив вінків в обрамленні смолоскипів, келихів та фруктів. Смо­лоскипи на тлі перевитих стрічками вінків прикрашають вхідний портал і щипці.

В інтер'єрі парадного під'їзду зберегли­ся дерев'яний тамбур з дзеркалом, ви­шуканий ліплений декор, біломармурові марші сходів з ошатним кованим огородженням з мотивом пальмет. Стіни проїзду розкреслено фільонками, обрамленими смугами рослинного і геометричного орнаментів, пласке пе­рекриття — балками.

Будинок — яскравий зразок споруди доби пізнього модерну, оформленої з елементами стилізованої античної архітектури.

Флігель (№ 78-б). У глибині подвір'я, паралельно головному будинку. Чотириповерховий з цокольним повер­хом, цегляний, пофарбований, у плані Т-подібний, односекційний. Перекрит­тя пласкі, дах двосхилий, з бляшаним покриттям. На лівому фланзі проїзд на тильне подвір'я (тепер зайнятий під гараж).

Оздоблений у стилі історизм у стрима­них формах неоампіру. Композиція фасаду симетрична відносно осі голов­ного входу. Фасад має площинний характер, з переважанням прямокутних прорізів (крім аркового отвору входу й центрального вікна четвертого поверху). Стриманий декор склада­ється з сухариків і смужок квадратних нішок.

Будинок — представник споруди дру­гого ряду забудови доби пізнього модерну.

Садиба — цінний зразок масового житлового будівництва поч. 20 ст. з вдалим функціональним і архітектур­но-мистецьким вирішенням.

З 1912 в садибі проживав Бобрусов Михайло Павлович (1878—1955) — ар­хітектор. З 1907 працював у Києві. У ці роки помічник завідувача Технічних курсів В. Пермінова, займався приват­ною практикою. У цей період за його проектами було споруджено житловий будинок на вул. Великій Житомир­ській, 8-а (1912), вхід і сходи до колони Магдебурзькому праву (1914—15); та­кож керував будівництвом Бессараб­ського критого ринку (1912), займався розплануванням і забудовою зоопарку (1913—14; у співавт. з А. Зейдаком). 1917 переїхав у Москву. Раніше меш­кав на сучасних вул. Басейній, 1/2 і пров. Михайлівському, 28 (будинок не зберігся).



Також на цій вулиці