Садиба 1900-09, в якій прожи­вав Шолом-Алейхем

Саксаганського, 27, 27-б

Оздоблений у стилі історизм з елемен­тами неоренесансу. В опорядженні го­ловного фасаду застосовано колони коринфського ордера (у порталі, в обрамленні вікон третього і п'ятого поверхів), ліплений (орнаментальний і скульптурний) та цегляний декор. Си­метрична композиція фасаду сформо­вана трьома розкріповками, виділени­ми лопатками й фігурними аттиками, з яких тридільний центральний аттик під лучковим фронтоном включає два аркові слухові вікна, прямокутні бічні й круглі прорізи, окреслені виступними архівольтами. На бічних розкріповках влаштовано балкони, на правому фланзі — проїзд на подвір'я. Парадний вхід у будинок у вигляді широкого аркового отвору з декоративним зам­ковим каменем фланковано коринф­ськими напівколонами, нижні частини фусту яких прикрашає ліплення. Пло­щину центральної розкріповки над входом оздоблено масивними консоля­ми з маскаронами на картушах і розет­ками. На рівні другого поверху обабіч осі портала розташовано ескедри зі встановленими в них скульптурними жіночими постатями. Вікна здвоєні, на першому-четвертому поверхах пря­мокутні, на п'ятому — аркові. Оздоблення кожного з поверхів має відмін­ний характер. Фасад, звернений у бік подвір'я, значно спрощений, з одним ризалітом у центрі, розкреслений гур­тами. Вікна і балконні двері прямо­кутні.

Споруда — характерний для свого часу прибутковий будинок з квартирами, розрахованими на мешканців серед­нього достатку.

Флігель (№ 27-б). У глибині подвір'я, паралельно фасадному будинку. Шестиповерховий з підвалом, цегля­ний, пофарбований, у плані прямокут­ний. Перекриття пласкі, дах односхилий, з бляшаним покриттям. Оздоблений у стилі модерн. Централь­ну частину, де розташовані вхід і схо­ди, виділено розкріповкою і завершено прямим аттиком, декорованим негли­бокими вертикальними нішами. Флан­ги розкріповки підкреслено лізенами. Праворуч від входу прямокутний отвір проїзду (тепер закладений). Прямо­кутні вікна розташовано симетрично й прикрашено замковими каменями та підвіконними рядами сухариків. Різні за розмірами та формою вікна цент­ральної частини оформлено лиштвами. Вінцевий карниз простого профілю підтримують цегляні консолі. Фасад з обох боків на рівні другого—шостого поверхів фланкують балкони, на яких частково збереглися первісні ковані ґрати.

Споруда — типовий для Києва прибут­ковий будинок в стилі модерн.

Садиба — цікавий зразок забудови ділянки поч. 20 ст. з різними за стиля­ми будівлями. В 2-й пол. 1903 — 1-й пол. 1905 у квар­тирі № 4 на другому поверсі головного будинку № 27 проживав Шолом-Алейхем (справж. — Рабинович Шолом Нохумович; 1859—1916) — письменник. У цей період активно займався літератур­ною та громадською діяльністю. Звідси, зокрема, вів переговори з письменником Л. Толстим з приводу участі остан­нього у літературному збірнику, при­бутки від якого призначалися на допо­могу жертвам єврейського погрому 1903 у Кишиневі. Листування з Л. Тол­стим стало причиною встановлення за помешканням Шолом-Алейхема полі­цейського нагляду.

1988 на фасаді будинку встановлено меморіальну бронзову дошку з горель­єфним портретом письменника на тлі рельєфного зображення сцен з єврей­ського життя (ск. В. Медведєв, арх. А.Милецький). Тепер частину приміщень головного будинку займають перукарня і кафе-бар [1360].

 

 

 

Також на цій вулиці