Садиба, 1880–82. До зміни нумерації на Хрещатику мала № 56. У межах кварталу, забудованого у 2-й пол. – на поч. 20 ст.
1876 ділянку купив почесний громадянин Києва М. Барський, представник відомої в Києві родини, якій належало кілька домоволодінь у місті. Григоровичі-Барські (Барські) були потомственими дворянами, до роду яких належав і відомий український архітектор доби бароко І. Григорович-Барський. Станом на 1878 в садибі містилась одноповерхова цегляна крамниця з дерев'яною житловою прибудовою. Наявна забудова зведена за проектом та під наглядом арх. О. Хойнацького. В 1890– 1910-х рр. садибою володів купець 2-ї гільдії М. Аристархов, який торгував у Києві м'ясними товарами. Останнім власником було подружжя А. та Х. Рудзицьких.
Головний будинок, 1881–82 (№ 50). За першим варіантом проекту (1879) передбачалося зведення двоповерхового, Г-подібного в плані неоренесансного будинку особнякового типу з магазинами на першому поверсі та житловими приміщеннями на другому. Наступний проект 1880 триповерхового будинку вирішено більш репрезентативно, з активним використанням русту на чоловому фасаді. Реалізовано проект чотириповерхового будинку, розроблений О. Хойнацьким 1881. Будівництво закінчено 1882.
Елементи скульптурного керамічного декору фасаду виконала київська фабрика І. Андржейовського. Будинок складався з одноквартирної житлової секції, на першому поверсі якої містилися магазини і проїзд на подвір'я. Стіни вхідного вузла з парадними гранітно-мозаїчними сходами мали олійне пофарбування, розкішне декорування стель. Шестикімнатні квартири з помешканнями для прислуги мали дубову паркетну підлогу, ліплені пофарбовані стелі, ванні кімнати, ватерклозети, груби із закордонних кахель з чавунними дверцятами тощо.
План 3-го поверху
В радянський час внутрішнє планування на всіх поверхах будинку змінено. Втрачено опорядження сходового вузла та частини житлових приміщень, а також декоративні елементи чолового фасаду – скульптуру на одному з балконів, вази над аттиками, заповнення дверних та віконних прорізів тощо. 2002–03 на замовлення «Арго-Трейдинг» ЛТД проведено реставрацію чолового фасаду та надбудовано мансарду. Проектувальник – творча архітектурна «Майстерня Г. Духовичного». Відновлено скульптурні елементи декору, рустування на першому поверсі. Чотириповерховий з підвалом і мансардою, цегляний, тинькований, у плані близький до прямокутника. На першому поверсі, між симетрично розташованими в бічних розкріповках входом і проїздом – торговельні зали. Перекриття дерев'яні, покрівля бляшана. Планування – одноквартирне на кожному поверсі, з коридорним сполученням. Чоловий фасад вирішено як стилізоване ренесансне палаццо, симетрична композиція якого підкреслена двома бічними еркерами на другому поверсі, завершеними терасними балконами. Архітектурне оформлення побудовано на поєднанні горизонтальних і вертикальних членувань. Виступи розкріпо- вок, що фланкують основну площину стіни, підкреслюють бічні осі та задають рух по вертикалі. Йому протиставлений чіткий ритм горизонталей міжповерхових гуртів, якими виділяються три яруси (магазини, другий–третій та четвертий поверхи). Вінцевий карниз здається масивнішим через часто поставлені декоративні кронштейни. Лиштви вікон другого та третього поверхів доповнено сандриками у вигляді фронтонів – сегментних на другому та трикутних на третьому поверхах. Понижені приміщення четвертого поверху освітлюють півциркульні вікна, фланковані у простінках канельованими лопатками. Бічні осі над карнизом акцентовані аттиками-балюстрадами. На парапетах балконів передбачено місця для встановлення круглої скульптури (чотири фігури). В цілому вирі-шення фасаду вирізняється чистотою стилізації та композиційною довершеністю. Дворовий фасад вирішено у цегляному стилі з використанням модельованих у цеглі простих геометричних деталей на тлі відритої цегляної кладки. Є характерним зразком прибуткового будинку у стилі неоренесанс з квартирами великої площі.
Флігель житловий, 1880–81 (№ 50-б). У другому ряді забудови. Триповерховий з підвалом, цегляний, побудований у вигляді Т-подібної в плані секції з центральним розташуванням головного та дворового сходових вузлів. Симетрична композиція чолового фасаду утворена центральною розкріповкою, що акцентує сходову вісь, підкреслену гострим трикутним щипцем над вікном третього поверху. Лаконічний декор чолового фасаду модельований з цегли: гурт між першим та другим поверхами виділено рядами сухариків та поребрика, вінцевий карниз – спрощеними стилізованими кронштейнами; надвіконні частини третього поверху доповнено декоративним муруванням, що імітує сандрики. В цілому форми чолового фасаду повністю відповідають проектному рішенню 1880.
Флігель господарсько-житловий (№ 50-в). Триповерховий, цегляний, у плані прямокутний. Первісно мав симетричне вирішення чолового фасаду з підвищеною над першим господарським поверхом п'ятивіконною житловою частиною з центральним балконом. Приблизно на поч. ХХ ст. центральний об'єм споруди надбудовано третім поверхом, змінено форму широких лучкових прорізів першого поверху. Фасад розчленовано рустованими лопатками. Первісний вінцевий карниз та сандрики вікон другого поверху декоровано зубчастим муруванням. Третій поверх з двома бічними балконами позбавлений декору. Садиба – зразок комплексної житлової забудови Києва доби історизму [1915].
- Андржейовський І. ,
- Аристархов М. ,
- Барський М. ,
- Григорович-Барський І. ,
- Рудзицьких А. ,
- Рудзицьких Х. ,
- Хойнацький О.
Також на цій вулиці
-
Пасаж 1913–14, 1946–55, в якому проживали відомі діячі науки і культури (первісно мав № 24, після 1898 – № 25).
Хрещатик, 15
-
Виконком Київської міської ради, 1952—57
Хрещатик, 36
-
Житловий будинок, 1895-96.
Хрещатик, 42
-
Станція «Хрещатик», 1960
Хрещатик
-
Київське відділення Волзько-Камського комерційного банку, 1912–14
Хрещатик, 10
-
Житловий будинок 19–20 ст., в якому проживав Оглоблін М. Я., містилися редакція і бюро «Записок Киевского отделения Императорского Русского технического общества по свеклосахарной промышленности», редакція журналу «Инженер».
Хрещатик, 12
-
Комплекс житлових будинків, в якому проживали відомі діячі науки і культури.
Хрещатик, 13/2
-
Пам'ятник Городецькому В. В., 2004, Хрещатик, 15.
Хрещатик, 15
-
Житловий будинок 1953–54, в якому проживала Чавдар Є. І.
Хрещатик, 21
-
Головпоштамт, 1952—58
Хрещатик, 22
-
Комплекс житлових будинків 1951–54, в якому проживали відомі діячі культури і науки.
Хрещатик, 23
-
Адміністративний будинок, 1953-55
Хрещатик, 24
-
Радіотелецентр, 1949–50
Хрещатик, 26
-
Будинок Міністерства культури УРСР, 1956—58
Хрещатик, 28/2
-
Житловий будинок 1951 – 56, в якому проживав Тимохін В. І.
Хрещатик, 29/1
-
Будинок Міністерства лісового господарства УРСР, 1953
Хрещатик, 30/1
-
Будинок Київського відділення Російського для зовнішньої торгівлі банку 1913—15, в якому містилося Головне архітектурно-планувальне управління Києва, де працювали відомі архітектори
Хрещатик, 32
-
Адміністративний будинок, 1956
Хрещатик, 34
-
Універмаг Наркомвнуторгу (нині Центральний універмаг)
Хрещатик, 38/2
-
Садиба кін. 19 ст., в якій містилися Зуболікарська школа докторів Головчинера Л. С., Лур'є І. І. та зубного лікаря Головчинер З. С., Видавниче товариство «Друкарь», Єврейський народний університет, Центральне бюро Асоціації революційного мистецтва України (АРМУ), працювали відомі діячі науки і культури, громадсько-політичного життя.
Хрещатик, 44
-
Житловий будинок, 1872 – 74.
Хрещатик, 46
-
Житловий будинок, 1880
Хрещатик, 48
-
Житловий будинок 1875–78, в якому містилися склад-магазин і фабрика музичних інструментів Ї́ндржиха (Ге́нрих-Ігна́тій Ігна́тійович) Ї́ндржишека, перший у Києві постійний «Художній салон», Музично-драматичний інститут ім. М. Лисенка та Київський державний інститут театрального мистецтва ім. І. Карпенка- Карого, в яких працювали і навчалися відомі діячі культури, проживав Бажан М. П.
Хрещатик, 52
-
Житловий та офісний будинок (Будинок трестів), 1911–12, 1927–28
Хрещатик, 6
-
Київське відділення Санкт-Петербурзького (Петроградського) облікового і позичкового банку, 1914–16.
Хрещатик, 8