Духовна семінарія (академія образотворчого мистецтва і архітектури) 1899—1901
Подвір’я духовної семінарії містилося на історичній території передмістя давнього Києва, яке мало назву Копирів кінець і вперше згадується в літопису під 1121. Перед будинком семінарії збереглися залишки фундаменту храму кін. 11 ст., можливо монастиря св. Симеона на Копиревому кінці, заснованого тут у 70-х рр. 11 ст. князем Святославом Ярославичем. Фундаменти ще однієї церкви 12 ст. відкрито за будинком семінарії. У 16 ст. на цьому місці було подвір'я католицького єпископа.
У 17 ст. цю територію указом гетьмана Б. Хмельницького передано київському митрополиту. У 2-й пол. 17 ст. на руїнах монастиря зведено Вознесенську церкву (дерев'яну із дзвіницею), перебудовану у 10 ст., яка проіснувала до 19 ст. і дала назву узвозу, що веде на Поділ (з 1930-х рр.— вул. Смирнова-Ласточкіна).
Триповерховий цегляний будинок спеціально споруджено для Київської духовної семінарії, розрахованої на 500 вихованців. До 1901 семінарія містилася у зведеній ще 1828—ЗО будівлі на Подолі на вул. Костянтинівській. Перший варіант проекту нового будинку духовної семінарії належав київському арх. В. Ніколаєву (1894), остаточний варіант петербурзькому арх. Є. Морозову (1898). Будівництво здійснював київський єпархіальний арх. Є. Єрмаков. 1960 побудовано новий чотириповерховий навчальний корпус, 1975—80 здійснено реконструкцію і добудову приміщень у бічних об'ємах споруди. Будівля в плані симетрична, складається з двох поздовжніх і трьох поперечних корпусів, що формують два замкнутих подвір'я з проїздами з боку тильного фасаду.
Внутрішнє планування — коридорне, однобічне (у середньому поздовжньому корпусі - двобічне). На рівні верхніх поверхів над головним входом приміщення з хорами кол. Трьохсвятительської домової церкви (тепер актова зала). Для цегляних чолових фасадів (тепер пофарбовані) характерний чіткий ритмічний ряд віконних прорізів з дугоподібними перемичками — більшими у класах другого поверху. В мотивах аркових прорізів помітний вплив романського зодчества, в елементах цегляного декору — поребрику, нішах, ши- ринках, сухариках — неоросійського стилю. Тривісну композицію головного фасаду підкреслено центральним трикутним щипцем, що підтримує круглий підбанник церковної маківки (зруйнована), а також особливим групуванням аркових вікон верхнього поверху: п'ять — над головним входом, по три — у бічних ризалітах, по два — над рядовими віконними прорізами. Інтер'єри мають раціональний характер оздоблення. У приміщенні колишньої домової церкви, яке має високі акустичні якості, збереглися круглі колони під хорами. Будівля належить до найкращих споруд в архітектурі Києва кін. 19- поч. 20 ст., оформлених у цегляному стилі.
1903 духовну семінарію закінчив Стеценко Кирило Григорович (1882—1921) – композитор, хоровий диригент, музично-громадський діяч, священик; 1917 Козицький Пилип Омелянович (1893 -1960) — композитор, педагог, музикознавець, музично-громадський діяч, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1943). 1918—19 будинок використовувався під казарми корпусу Січових стрільців на чолі з Є. Коновальцем і А. Мельником. З 1925 у будинку міститься Київський державний художній інститут (з 1992 — Українська академія мистецтва; з 1998 — Академія образотворчого мистецтва і архітектури). Виникла на базі Української державної академії мистецтва, заснованої в 1917 з ініціативи таких визначних мистецтвознавців і художників, як Д. Антонович, М. Біляшівський, М. Бойчук, М. Бурачек, М. Жук, В. та Ф. Кричевські, А. Маневич, О. Мурашко, Г. Нарбут, Г. Павлуцький. В організації академії безпосередню участь брав голова УЦР М. Грушевський, який разом із генеральним секретарем освіти І. Стешенком був автором першого її статуту.
Урочисте відкриття академії мистецтва відбулося 22 листопада 1917 в приміщенні теперішнього Будинку вчителя на вул. Володимирській, 57, де кілька місяців розміщувалися навчальні майстерні академії. 1918 їй було надано приміщення на вул. Ярославів Вал, 40 (тепер Київський інститут театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого). Статут і циркуляр про заснування Української державної академії мистецтва були затверджені 5 грудня 1917. Ректором академії обрано Ф. Кричевського, з травня 1919 — Г. Нарбута. 1918—20 в академії навчалося від 36 до 100 студентів. 1922 її реорганізовано на Київський інститут пластичних мистецтв, 1924, з приєднанням до нього Київського архітектурного інституту (заснований 1918), він дістав назву Київського художнього інституту (КХІ). У 1920-х рр. інститут стає багатопрофільним навчальним закладом із факультетами: живописним (відділення монументальне, станкове, текстильне і театр-кіно-фото), архітектурним (відділення загальної архітектури й урбанізму), скульптурним (відділення скульптури, кераміки, деревообробки), поліграфічним (відділення високого, плоского й глибокого друку та лабораторія книги), художньо-педагогічним (відділення профосвіти, політосвіти, клубне та музейно-екскурсійне). У серед. 1920-х рр. в інституті навчалося бл. 800 студентів, викладацьку роботу здійснювали 130 педагогів. У 1920—30-рр. тут працювали митці найрізноманітніших напрямів: живописці — О. Богомазов, М. Бойчук, П. Голуб'ятников, М. Козик, Крамаренко, Ф. Красицький, Ф. Кричевський, К. Малевич, С. Налепінська- Бойчук, В. Пальмов, М. Рокицький, Є. Сагайдачний, А. Таран, В. Татлін, Усачов, А. Черкаський; архітектори - О. Вербицький, І. Грабовський, М. Даміловський, В. Кричевський, Моргілевський, В. Онищенко, В. Ри- ков, В. Фельдман, П. Юрченко; історики і мистецтвознавці — І. Врона (1924 -30 ректор), С. Гіляров, Ф. Ернст, Кульженко, М. Макаренко, М. Павленко, П. Попов. У кін. 1920-х — на поч. 1930-х рр. інститут дав українському мистецтву велику групу майстрів, які незабаром зайняли провідне місце в національній культурі. Серед них: живописці — І. Беклемішев, С. Григор'єв, І. Жданко, В. Костецький, О. Павленко, М. Рокицький, І. Штільман та багато інших; графіки — О. Па- щенко, Г. Пустовійт, О. Сахновська; художники театру — В. Борисовець, М. Духновський, Ф. Нірод, М. Уманський; архітектори — В. Заболотний, Й. Каракіс, П. Костирко, М. Холостенко, П. Юрченко; скульптори — Г. Петрашевич, Г. Пивоваров, А. Писаренко.
1930 у зв’язку з реформою вищої та середньої технічної освіти було закрито архітектурний факультет (1933 знову відновлено) і на базі його та інженерно-будівельного факультету Київського політехнічного інституту утворено Київський інженерно-будівельний інститут; поліграфічний факультет разом із поліграфічними факультетами Харківського та Одеського художніх інститутів став базою для організації у Харкові Українського поліграфічного інституту (з 1949 працює у Львові); на базі текстильного та кіно-, фотовідділів Київського художнього інституту було створено у Києві текстильний інститут та кіноінститут. Художній інститут отримав назву «Інститут пролетарської мистецької культури». 1934-35 в інституті знову здійснено докорінну реорганізацію навчально-виховного процесу. Після закриття Одеського та Харківського художніх інститутів (студентів і викладачів цих вузів було переведено до Києва) Київський художній інститут став єдиним вищим мистецьким закладом в Україні з підготовки художників та архітекторів і дістав нову назву — Український художній інститут (з 1939 — Київський державний художній інститут). На викладацьку роботу запрошено видатних майстрів мистецтва і досвідчених педагогів: П. Волокидіна, М. Гельмана, К. Єлеву, Ф. Кричевського, К. Трохименка, А. Черкаського, М. Шаронова, О. Шовкуненка, а також молодих тоді майстрів: С. Григор'єва, С. Єржиківського, В. Климова, В. Костецького, П. Ульянова, І. Штільмана та ін. У здійсненні перебудови брали участь російські художники і педагоги І. Бродський, І. Грабар, Б. Йогансон, П. Котов, Г. Ряжський, Л. Шервуд. Лекції з теорії та історії мистецтва систематично у 1930-і рр. читали російські мистецтвознавці Ю. Колпінський, В. Лазарєв, О. Сидоров, О. Федоров-Давидов. У кін. 1930-х — на поч. 1940-х рр. інститут підготував велику групу талановитих майстрів. Серед них— Ф. Кличко та О. Нестеренко (загинули на фронтах Великої Вітчизняної війни), Є. Волобуєв, М. Іванов, Г. Меліхов, С. Отрощенко та інші, які згодом стали видатними майстрами українського мистецтва. Під час Великої Вітчизняної війни інститут було евакуйовано спочатку до Самарканда, а потім до Загорська (нині Сергієв Посад, Московська обл.). А в самому будинку 1941—43 містилася Київська біржа праці та виробничо-художні майстерні. 1944 інститут повернувся до визволеного Києва. 1945 відновлено графічний, 1958 — художньо-педагогічний, створено 1959 мистецтвознавчий факультети. У повоєнні роки на викладацьку роботу запрошено видатних педагогів, які працювали тут у 1920—30-х рр. До педагогічної діяльності були запрошені провідні майстри і талановита молодь, що закінчили інститут наприкінці 1930-х та в 1940—50-х рр. Серед них — професори, дійсні члени Академії мистецтв СРСР — живописці С. Григор'єв, О. Шовкуненко, ск. М. Лисенко, графік В. Касіян; члени-кореспонденти АМ СРСР живописці В. Костецький, Г. Меліхов, графік О. Пащенко; живописці, народні художники УРСР Г. Світлицький, К. Трохименко; народні художники СРСР А. Петрицький, В. Пузирков; заслужені діячі мистецтв України — ск. М. Гельман, живописці М. Шаронов, І. Штільман, графіки К. Слева, І. Плещинський. Значний вклад у підготовку фахівців з архітектури у повоєнний час зробили дійсні члени Академії архітектури УРСР П. Альошин, В. Заболотний, дійсні члени Академії будівництва і архітектури УРСР А. Добровольський, Є. Катонін, Б. Приймак, професори П. Костирко, О. Малишенко. Тепер в академії працює 13 кафедр, друкарня, художньо-методичний музей, у фондах якого налічується понад 7 тис. художніх творів. З 1991 відкрите аспірантуру.
У 1998/99 діяло 5 факультетів: архітектурний, графічний з відділенням графічного дизайну; живописний з відділеннями театрально-декораційним та реставрації олійного живопису; скульптурний, мистецтвознавчий з відділенням мистецтвознавства, організації та управління художньої культури. Перед будинком, у сквері, споруджено скульптурні пам'ятники, виконані в різний час викладачами і студентами інституту: бюст Т. Шевченко (ск. М. Лисенко, арх. І. Шемседінов виконавець А. Клименко), пам'ятник Лесі Українці (ск. В. Прядка), пам'ятник студентові інституту Я. Приходьку, який загинув під час Великої Вітчизняної війни (ск. Н. Карбовська).
У 1960-х рр. споруджено меморіальний комплекс із стелою, на якій викарбувано прізвища студентів і викладачів вузу, які полягли в роки війни (архітектори І. Шемседінов, Є. Вересов). 1994 на фасаді будинку встановлено бронзову меморіальну дошку на пошанування засновників Української академії мистецтва. На дошці зображено барельєфні портрети М. Грушевського та І. Стешенка, художників М. Бойчука, М. Бурачека, В. та Ф. Кричевських, А. Маневича, О. Мурашка, Г. Нарбута (скульптори М. Вронський, І. Овдійчук, арх. В. Чепелик). 16 грудня 1996 біля академії встановлено пам'ятник художникам — жертвам більшовицьких репресій (ск. Б. Довгань, арх. Ф. Юр'єв). На плиті викарбувано імена загиблих митців: розстріляних (М. Бойчук, Ф. Ернст, С. Налепінська-Бойчук), померлих у тюрмі під слідством (С. Гіляров), тих, що загинули у таборах і на засланні (Є. Кузьмін), жертв індивідуального терору (А. Горська, О. Мурашко) — разом понад 40 імен. [462].
- Альошин П. Ф. ,
- Антонович Д. ,
- Беклемішев І. ,
- Біляшівський М.Ф. ,
- Богомазов О. ,
- Бойчук М. Л. ,
- Борисовець В. ,
- Бродський І. ,
- Вербицький О. М. ,
- Волобуєв Є. В. ,
- Волокидіна П. ,
- Врона І. І. ,
- Гельман М. ,
- Гіляров С. О. ,
- Голуб'ятников П. ,
- Горська А. О. ,
- Грабар І. ,
- Грабовський І. ,
- Григор'єв С. О. ,
- Грушевський М. С. ,
- Даміловський М. О. ,
- Добровольський А. В. ,
- Довгань Б. ,
- Духновський М. І. ,
- Ернст Ф. Л. ,
- Єлев К. ,
- Єржиківський С. ,
- Єрмаков Є. ,
- Жданко І. ,
- Жук М. І. ,
- Заболотний В. Г. ,
- Іванов М. ,
- Йогансон Б. ,
- Каракіс Й. Ю. ,
- Карбовська Н. ,
- Катонін Є. І. ,
- Клименко А. ,
- Климов В. ,
- Кличко Ф. ,
- Козик М. ,
- Козицький П. О ,
- Колпінський Ю. ,
- Коновалець Є. ,
- Костецький В. ,
- Костирко П. Ф. ,
- Котов П. ,
- Крамаренко ,
- Крамаренко Ф. ,
- Кричевські ,
- Кульженко В. С. ,
- Лазарєв В. ,
- Лисенко М. В. ,
- Макаренко М. О. ,
- Малевич К. ,
- Малишенко О. ,
- Маневич А. ,
- Меліхов Г. ,
- Мельник А. ,
- Моргілевський I. В ,
- Мурашко О. ,
- Налепинська-Бойчук С. ,
- Нарбут Г. І. ,
- Нестеренко О. ,
- Нірод Ф. Ф. ,
- Онищенко В. ,
- Отрощенко С. ,
- Павленко М. ,
- Павленко О. Т. ,
- Павлуцький Г. Г. ,
- Пальмов В. Н. ,
- Пащенко О. О. ,
- Петрашевич Г. ,
- Петрицький А. Г. ,
- Пивоваров Г. ,
- Писаренко А. ,
- Плещинський І. ,
- Попов П. М. ,
- Приймак Б. ,
- Приходько Я. ,
- Прядка В. ,
- Пузирков В. Г. ,
- Пустовійт Г. М. ,
- Риков В. ,
- Рокицький М. ,
- Ряжський Г. ,
- Сагайдачний Є. ,
- Сахновська О. ,
- Світлицький ,
- Сидоров О. ,
- Слева К. ,
- Стеценко К. Г. ,
- Стешенко І. І. ,
- Таран А. ,
- Татлін В. Є. ,
- Трохименко К. Д. ,
- Ульянов П. ,
- Уманський М. ,
- Усачов ,
- Федоров-Давидов О. ,
- Фельдман В. А. ,
- Холостенко М. В. ,
- Черкаський А. ,
- Шаронов М. ,
- Шемседінов І. ,
- Шервуд Л. ,
- Шовкуненко О. ,
- Штільман І. ,
- Юр'єв Ф. ,
- Юрченко П.
Також на цій вулиці
-
Будинок 1895, в якому проживав Богомазов О. К.
Смирнова-Ласточкіна, 18
-
Житловий будинок 1893, в якому проживав Моргілевський I. В.
Вул. Смирнова-Ласточкіна, 13
-
Житловий будинок, кін. 19 ст— поч. 20 ст.
Смирнова-Ласточкіна Вулиця, 26
-
Церква, 11 ст.
Смирнова-Ласточкіна, 20
-
Пам'ятник репресованим митцям 1996
Смирнова-Ласточкіна, 20
-
Пам'ятник Шевченку Т. Г. 1977
Смирнова-Ласточкіна, 20